Zadania Referatu Inwestycyjnego:
1. Pozyskiwanie środków zewnętrznych w zakresie inwestycji i remontów dróg, oświetlenia ulicznego.
2. Realizacja zadań z zakresu ustawy Prawo zamówień publicznych.
3. Opracowywanie wieloletnich planów inwestycyjnych, zgodnych z przyjętą Strategią Rozwoju Gminy Debrzno.
4. Planowanie i realizacja inwestycji gminnych w zakresie gospodarki wodno – kanalizacyjnej, drogownictwa, budownictwa, ochrony środowiska, uzbrojenia terenów, ciepłownictwa, oświetlenia ulic, placów i dróg.
5. Przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym ze stanu technicznego urządzeń i budynków stanowiących mienie gminne.
6. Współdziałanie z nadzorem budowlanym.
7. Współdziałanie z inwestorem zastępczym i nadzór nad inwestycjami gminnymi i remontami.
8. Wykonywanie funkcji zarządcy dróg gminnych - realizacja zadań wynikających z ustawy o drogach publicznych.
9. Organizowanie, koordynowanie i kontrola wszelkich prac związanych z utrzymaniem zasobów komunalnych w zakresie dróg gminnych, placów zabaw, miejsc rekreacyjnych i urządzeń drogowych.
10. Zarządzanie siecią dróg gminnych i dróg wewnętrznych stanowiących własność Gminy
oraz współpraca z zarządcami innych dróg.
11. Nadzór nad zimowym utrzymaniem dróg gminnych i ciągów pieszo-jezdnych.
12. Nadzór nad robotami publicznymi i pracownikami interwencyjnymi.
13. Planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie Gminy.
14. Współdziałanie z administratorami dróg o właściwe oznakowanie dróg i ulic.
15. Rozliczanie zakończonych inwestycji oddanych do użytku i niezwłoczne przekazanie dokumentacji do Referatu Finansowego.
16. Informowanie Skarbnika o zamiarach powzięcia działania w zakresie inwestycji i problemach wynikających podczas realizacji zadań.
17. Prawne zaangażowanie środków budżetowych na podstawie podpisanych umów z wykonawcami zgodnie z obowiązującymi przepisami.
18. Zarzadzanie projektami inwestycyjnymi oraz ich rozliczanie.