Urząd Miejski w Debrznie

Wymiar podatków i opłat

 

Osoba prowadząca:

 

  • Insp.ds. wymiaru podatków i opłat lokalnych Elżbieta Trwoga.
  • pokój nr 23 I-sze piętro
  • tel. 059 83 35 366 wew.31

    Główne sprawy z zakresu opodatkowania nieruchomości oraz innych opłat lokalnych.  

    Wydawanie decyzji w sprawie :

     
    • wymiaru podatku od nieruchomości
    • wymiaru podatku rolnego
    • wymiaru podatku leśnego
    • nakazów płatniczych na łączne zobowiązanie pieniężne
    • zmiany decyzji ustalających wymiar należności podatkowych
    • określających zobowiązanie w podatku od środków transportowych
    • określających zobowiązanie w podatku od posiadania psów
    • umorzenia zaległości zobowiązań podatkowych
    • odroczenia terminów płatności zobowiązań podatkowych
    • rozłożenia na raty zapłatę należności podatkowych


    Podatek od nieruchomości

    Podstawa prawna
    Ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych - tekst jednolity (Dz. U.z 2006r. Dz.U.Nr 121,poz.844 ze zmianami)
    Uchwała Rady Miejskiej w Debrznie w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz w sprawie zwolnień od tego podatku.
    Uchwała Rady Miejskiej w Debrznie Nr XLII/262/2005 z 25.11.2005r. w sprawie określeniawzoru formularzy na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

    Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają:
    nieruchomości lub obiekty budowlane takie jak: grunty, budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

    Terminy płatności dla osób fizycznych:
      I rata - do dnia 15 marca,
     II rata - do dnia 15 maja,
    III rata - do dnia 15 września,
    IV rata - do dnia 15 listopada roku podatkowego.

    Obowiązki podatnika:

    Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację w sprawie podatku od nieruchomości, porządzoną na formularzu według wzoru określonego przez Radę Miejską w drodze uchwały w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od dnia zaistnienia innych zmian.
    Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki nie mające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne PGL Lasy Państwowe są obowiązane składać w terminie do dnia 15 stycznia deklarację na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzoną na formularzu według wzoru określonego przez Radę Miejską w drodze uchwały.

    Jeżeli obowiązek powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności, odpowiednio skorygować deklarację w razie zaistnienia zmian mających wpływ na wysokość podatku w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości bez wezwania, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca.

    Miejsce składania formularzy informacji i deklaracji:
    sekretariat, pok. nr 1 (parter)

    Wpłat można dokonywać na konto UMiG:
    BS Człuchów Nr 7893260006-0080009120000010
    lub w kasie Urzędu Gminy oraz u inkasentów (sołtysów)


    Podatek od środków transportowych

    Podstawa prawna:
    Ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych - tekst jednolity (Dz. U. z 2006r.Nr 121, poz.844 ze zmianami). Uchwała Rady Miejskiej w Debrznie w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych.

    Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:
    1)samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i poniżej 12 ton,
    2) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równiej lub wyższej niż 12 ton,
    3) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton,
    4) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton.
    5) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą o 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,
    6) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,
    7. autobusy.

    Obowiązki podatnika:
    Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. 
    Jak właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany.

    Terminy płatności dla osób fizycznych:
    Podmioty, na których ciąży obowiązek podatkowy, są obowiązane złożyć w terminie do dnia 15 lutego organowi podatkowemu deklarację na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru , określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych druk DT-1 wraz z załącznikiem o posiadanych środkach transportowych – druk DT-1/A.

    Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po dniu 15 luty - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku, odpowiednio skorygować deklarację w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego.

    Podatek od środków transportowych jest płatny bez wezwania w dwóch równych ratach w terminie do dnia 15 lutego i do dnia 15 września każdego roku lub w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (nabycia, zarejestrowania).

    Miejsce składania formularzy informacji i deklaracji:
    sekretariat, pok. nr 1 (parter)

    Wpłat można dokonywać na konto UMiG:
    BS Człuchów Nr 7893260006-0080009120000010
    lub w kasie Urzędu Gminy


    Opłata od posiadania psów

    Podstawa prawna:
    -Ustawa z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych - tekst jednolity(Dz. U. z 2006r. Nr 121, poz.844 ze zmianami)
    -Uchwała Rady Miejskiej w Debrznie w sprawie wprowadzenia opłty od posiadania psów.

    Opłata płatna jest z góry bez wezwania w terminie do dnia 31 maja lub w ciągu dwóch tygodni od dnia wejścia w posiadanie psa.
    Opłatę pobiera się w wysokości połowy stawki , jeżeli osoba weszła w posiadanie psa po dniu 30 czerwca lub była w posiadaniu psa do 30 czerwca roku podatkowego.

    Wpłat można dokonywać na konto UMiG:
    BS Człuchów Nr 7893260006-0080009120000010
    lub w kasie Urzędu Gminy oraz u inkasentów (sołtysów)


    Podatek rolny

    Podstawa prawna:
    - Ustawa z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym - tekst jednolity (Dz. U. z 2006r. Nr 136, poz.969 ze zmianami)
    - Uchwała Rady Miejskiej w Debrznie w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta na terenie miasta i gminy.
    - Uchwała Rady Miejskiej w Debrznie Nr XLII/262/2005 z 25.11.2005r. w sprawie określenia wzoru formularzy na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek lesny.

    Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają:
    - grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

    Podatek rolny za rok podatkowy wynosi:
    - od 1 ha przeliczeniowego gruntów gospodarstw rolnych -równowartość pieniężną  2,5 q żyta
    - od 1 ha gruntów pozostałych - równowartość pieniężną 5 q żyta

    Terminy płatności:
      I rata - do dnia 15 marca,
     II rata - do dnia 15 maja,
    III rata - do dnia 15 września,
    IV rata - do dnia 15 listopada roku podatkowego

    Obowiązki podatnika:

    Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informacje o gruntach, sporządzone na formularzach według wzoru określonego przez Radę Miejską w drodze uchwały , w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku rolnego, lub o zaistnieniu zmian.

    Osoby prawne jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Lasów Państwowych są obowiązane składać, w terminie do dnia 15 stycznia, deklarację na podatek rolny, sporządzone na formularzu według wzoru określonego przez Radę Miejską w drodze uchwały.

    Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po dniu 15 stycznia - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku, wpłacać bez wezwania obliczony w deklaracji podatek rolny w rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

    Miejsce składania formularzy informacji i deklaracji:
    sekretariat, pok. nr 1 (parter)

    Wpłat można dokonywać na konto UMiG:
    BS Człuchów Nr 7893260006-0080009120000010
    lub w kasie Urzędu Gminy oraz u inkasentów (sołtysów)


    Zwolnienia z podatku rolnego

    Część zwolnień i ulg podatkowych stosuje się z urzędu np. zwolnienie od podatku rolnego użytków rolnych klasy V, VI, VIz, natomiast inne na wniosek podatnika.

    Na wniosek podatnika stosuje się m.in.:
    - zwolnienie od podatku rolnego gruntów nabytych w drodze kupna na utworzenie nowego gospodarstwa rolnego lub powiększenie już istniejącego do powierzchni nieprzekraczającej 100 ha, grunty wchodzące w skład zasobu własności Rolnej Skarbu Państwa, objęte w trwałe zagospodarowanie (za trwałe zagospodarowanie uważa się objęcie gruntów w dzierżawę lub użytkowanie na okres nie krótszy niż 10 lat),
    - ulgi w podatku rolnym z tytułu odbywania zasadniczej służby wojskowej przez właścicieli gospodarstw rolnych lub członków ich rodzin, które bezpośrednio przed powołaniem di służby wojskowej pracowały w gospodarstwach, zamieszkiwały i nie osiągały przychodów z innych źródeł, ulgi z tytułu wydatków poniesionych na budowę lub modernizację budynków inwentarskich służących do chowu, hodowli i utrzymywania zwierząt gospodarskich oraz służących ochronie środowiska - w wysokości 25% udokumentowanych rachunkami nakładów inwestycyjnych.

    Termin obowiązywania ulg i zwolnień z podatku:
    Zwolnienia i ulgi podatkowe udzielane na wniosek podatnika stosuje się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek z tym, że w przypadku zwolnień z tytułu kupna
    gruntów, czy objęcia w trwałe zagospodarowanie 5-letni okres zwolnienia jest nieprzekraczalny i biegnie od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę sprzedaży gruntów lub objęto grunty w trwałe zagospodarowanie w drodze umowy. Zwolnienie jednak może być przyznane dopiero po
    złożeniu wniosku – za okres od następnego miesiąca po złożeniu wniosku do końca 5-letniego okresu liczonego od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano czynności
    skutkującej przyznaniem omawianego zwolnienia.

    Miejsce składania wniosków:
    sekretariat, pok. Nr1 (parter)


    Podatek leśny

    Podstawa prawna:
    Ustawa z dnia 30 października 2002r. o podatku leśnym (Dz. U. Nr 200, poz. 1682),
    Uchwała Rady Miejskiej w Debrznie NrXLII/262/2005 z 25.11.2005r. w sprawie określenia wzoru formularzy na podatek od nieruchomości ,podatek rolny i podatek leśny.

    Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają:
    - określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.
    Lasem w rozumieniu ustawy są grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy.

    Podatek leśny od 1 ha za rok podatkowy wynosi:
    - równowartość pieniężną 0,220 m3 drewna, obliczaną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwo za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.
    - dla lasów ochronnych oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych stawka podatku leśnego ulega obniżeniu o 50%.

    Obowiązki podatnika:

    Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację w sprawie podatku leśnego, sporządzoną na formularzu według wzoru określonego przez Radę Miejską w drodze uchwały. w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub od dnia zaistnienia innych zmian.

    Osoby prawne jednostki organizacyjne oraz spółki nie mające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne PGL Lasy Państwowe są obowiązane składać w terminie do dnia 15 stycznia deklarację na podatek leśny na dany rok podatkowy, sporządzoną na formularzu według wzoru określonego przez Radę Miejską w drodze uchwały. Jeżeli obowiązek powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności, odpowiednio skorygować deklarację w razie zaistnienia zmian mających wpływ na wysokość podatku w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia wpłacać obliczony w deklaracji podatek leśny bez wezwania, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca.

    Miejsce składania formularzy informacji i deklaracji:
    sekretariat, pok. nr 1 (parter)

    Wpłat można dokonywać na konto UMiG:
    BS Człuchów Nr 7893260006-0080009120000010
    lub w kasie Urzędu Gminy oraz u inkasentów (sołtysów)


    Ulgi podatkowe stosowane na podstawie ordynacji podatkowej.
    /m.in.: Umorzenia zaległości podatkowych, odroczenia terminów płatności podatków , rozkładania na raty należności podatkowych/

    Podstawa prawna:
    - ustawa z 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz.60)

    Organem podatkowym jest Burmistrz Miasta i Gminy.

    Art. 67a § 1.
    Organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może:
    1) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
    2) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę.
    3) umorzyć w całości lubw części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę

    Wniosek o zastosowanie wyżej wymienionych ulg podatkowych winne zawierać pełne uzasadnienie, argumenty przedstawione we wniosku poparte dowodami.

    Termin załatwienia wniosku:
    - miesiąc, a w sprawie szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy.

    Tryb odwoławczy:
    -odwołanie od decyzji podatkowej w terminie 14 dni od daty jej doręczenia kierowane za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku.

    Miejsce składania wniosków:
    sekretariat, pok. Nr1 (parter)