-
Kierownik Referatu - Danuta Klimek - e-mail d.klimek@debrzno.pl ;
-
Stanowisko ds.geodezji - Józef Bil - e-mail j.bil@debrzno.pl ;
-
Stanowisko ds. planowania przestrzennego - Cezary Nowajczyk - e-mail c.nowajczyk@debrzno.pl ;
-
Stanowisko ds.rolnictwa i ochrony środowiska - Dominika Faryno-Kuś - e-mail ochrona.srodowiska@debrzno.pl;
-
Stanowisko ds. inwestycji -Maciej Burglin - e-mail m.burglin@debrzno.pl
-
Stanowisko ds. gospodarki komunalnej - Sandra Krampikowska- e-mail: smieci@debrzno.pl
Kompetencje kierownika Referatu:
- Zapewnienie sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej poprzez planowanie, podział pracy oraz bieżący nadzór nad pracą podległych pracowników;
- Dokonywanie dekretacji korespondencji w systemie elektronicznym na poszczególne stanowiska pracy;
- Zatwierdzanie planu urlopów pracowników w podległym referacie;
- Informowanie, instruowanie oraz szkolenie podwładnych dla zapewnienia prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
- Nadzór nad starannym i bieżącym prowadzeniem dokumentacji wytworzonej w nadzorowanym referacie, zgodnie z obowiązującymi przepisami instrukcji kancelaryjnej;
- Nadzór oraz odpowiedzialność za terminowe i rzetelne załatwianie spraw przez podległych pracowników;
- Nadzór nad terminowym przekazywaniem dokumentacji stanowiska do archiwum zakładowego oraz przestrzeganiem instrukcji archiwalnej w tym zakresie;
- Informowanie Burmistrza o stanie wykonania zadań; w tym sporządzanie informacji o realizacji działań korygujących i naprawczych;
- Współdziałanie z Sekretarzem przy przeprowadzaniu naboru pracownika do nadzorowanego referatu oraz służby przygotowawczej dla nowo zatrudnionego pracownika;
- Przedkładanie przełożonemu propozycji zmian w funkcjonowaniu komórki organizacyjnej;
- Współpraca z Sekretarzem w zakresie przygotowywania zakresów czynności dla pracowników bezpośrednio podległych, w tym aktualizacja zakresów ich obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień;
- Nadzór nad terminowym opracowaniem okresowych ocen podległych pracowników;
- Wnioskowanie do przełożonego w sprawie wyróżnień oraz kar porządkowych dla podległych pracowników;
- Sprawowanie nadzoru w zakresie gospodarowania środkami publicznymi;
- Dbałość o powierzone mienie Urzędu;
- Zapewnienie przygotowania danych i informacji niezbędnych do sporządzania projektu budżetu oraz sprawozdania z wykonania budżetu, w zakresie zadań wykonywanych przez kierowaną komórkę organizacyjną;
- Zapewnienie terminowego przekazywania informacji niezbędnych do realizacji zadań przez inne komórki organizacyjne, w tym danych finansowych niezbędnych do sporządzania określonych przepisami sprawozdań finansowych przez referat finansowy;
- Sporządzanie planu działania kierowanej komórki organizacyjnej na dany rok, z określeniem zadań, celów oraz mierników do osiągnięcia, a także identyfikacja i analiza ryzyk uniemożliwiających osiągniecie zaplanowanych zadań;
- Nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy oraz przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz ustawy o ochronie danych osobowych, tajemnicy państwowej i służbowej oraz przepisów bhp. i ppoż.;
- Organizowanie narad wewnętrznych i przekazywanie informacji dotyczących spraw gminy;
- Współdziałanie z Referatem Rozwoju Strategicznego w zakresie polityki informacyjnej Urzędu,
- Współdziałanie z Referatem Organizacyjnym w zakresie udostępniania informacji publicznej, w zakresie wyznaczonym przepisami prawa;
- Wykonywanie innych czynności kontrolnych zlecanych przez burmistrza;
- Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków wnoszonych przez klientów Urzędu;
- Nadzór nad wprowadzaniem informacji do biuletynu informacji publicznej urzędu z zakresu działania nadzorowanego Referatu;
- Udział w naradach, szkoleniach, kursach;
- Nadzór nad opracowywaniem projektów aktów prawnych organów gminy zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, przekazywanie ich do zaopiniowania pod względem prawnym radcy prawnemu Urzędu, a następnie przekazanie do Biura Rady;
- Nadzór nad terminowym opracowywaniem okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań dla potrzeb organów Gminy, kierownictwa Urzędu oraz Głównego Urzędu Statystycznego;
- Nadzór nad przestrzeganiem zapisów ustawy prawo zamówień publicznych i odrębnego zarządzenia Burmistrza przy dokonywaniu zakupów, dostaw i usług, związanych z realizacją zadań w prowadzonym referacie;
Rodzaje załatwianych spraw:
- Prowadzenie postępowań w zakresie przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
- Prowadzenie czynności związanych z regulacją stanu prawnego nieruchomości pozostających we władaniu Gminy, a w szczególności komunalizacją mienia – gospodarowaniem mieniem komunalnym oraz nadzór właścicielski;
- Załatwianie formalności prawnych związanych z nabywaniem, zbywaniem i zamianą nieruchomości stanowiących mienie gminne;
- Wnioskowanie w sprawie wypłaty odszkodowań za grunty przejęte na rzecz gminy pod drogi i ulice;
- Współpraca z Agencją Nieruchomości Rolnych w zakresie nabywania nieodpłatnego gruntów na rzecz Gminy Debrzno;
- Wnioskowanie w sprawie ustalania i aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, dzierżawę bądź najem składników mienia komunalnego oraz opłat adiacenckich;
Wzory wniosków:
- wniosek osoby zainteresowanej kupnem nieruchomości.doc
-
wniosek o wydzierżawienie, przedłużenie dzierżawy gruntu.pdf
Szczegóły pliku
Nazwa: wniosek_o_dzierż_2020.pdf
Opis: wniosek o wydzierżawienie, przedłużenie dzierżawy gruntu.pdf
Utworzono: 2020-09-28 11:28:36
Data dodania: 2020-09-30 11:29:06
Autor pliku: J Bil
Wprowadził/a: Gałęza Mirosław
Rozmiar pliku: 0.08 MB
Rozszerzenie pliku: pdf -
wniosek o rezygnację z dzierżawy gruntu.pdf
Szczegóły pliku
Nazwa: wniosek_o_rozw_dzie_2020.pdf
Opis: wniosek o rezygnację z dzierżawy gruntu.pdf
Utworzono: 2020-09-28 11:29:40
Data dodania: 2020-09-30 11:30:00
Autor pliku: J Bil
Wprowadził/a: Gałęza Mirosław
Rozmiar pliku: 0.05 MB
Rozszerzenie pliku: pdf - wniosek o przekazanie nieruchomości w trwały zarząd.doc
- wniosek osoby fizycznej o dokonanie pierwokupu nieruchomości.doc
- wniosek o wydanie zaświadczenia o spłaceniu w całości należności obciążającej hipotekę księgi wieczystej.doc
- wniosek do Sądu o ujawnienie w KW.doc
- wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.doc
Podstawowe zadania stanowiska ds. geodezji:
- Prowadzenie spraw nazewnictwa ulic oraz numerów porządkowych nieruchomości na obszarze Miasta i Gminy Debrzno,
- Przygotowywanie dokumentacji dla potrzeb sprzedaży gruntów,
- Oznaczanie granic gruntów,
- Sprawy z zakresu użytkowania wieczystego oraz dzierżaw, których stroną jest Miasto i Gmina Debrzno
- Współudział w opracowywaniu planów zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Debrzno,
- Nadzór nad pracami geodezyjno-kartograficznymi na polecenie Pracodawcy,
- Regularne kontrolowanie gruntów należących do Miasta i Gminy Debrzno w zakresie właściwego użytkowania,
- Czynności faktyczne i prawne związane z rozgraniczaniem nieruchomości,
- Prowadzenie spraw dotyczących podziału nieruchomości,
- Przekazywanie do ewidencji księgowej i ewidencji ludności Pracodawcy wszystkich zmian, numeracji nieruchomości, numeracji działek gruntu, nazw miejscowości, ulic i placów,
- Przygotowywanie kompletnej dokumentacji podlegającej ogłoszeniu w BIP i terminowej jej przekazywanie w wersji elektronicznej lub papierowej administratorowi danych Urzędu Miasta i Gminy Debrzno oraz sprawdzanie prawidłowości i kompletności ogłoszenia i zgłaszanie administratorowi strony BIP ewentualnych uwag i zastrzeżeń w tym zakresie,
- Badanie potrzeb oraz ocena jakości i stopnia zaspokojenia ludności w zakresie gospodarki mieszkaniowej,
- Przygotowywanie skierowań w sprawach zasiedlenia, opróżnienia lokali mieszkalnych, a także realizacja wyroków sądowych dotyczących eksmisji zgodnie z ustawą o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych,
- Opracowywanie analiz potrzeb mieszkaniowych na terenie Miasta i Gminy Debrzno, uwzględnianie w możliwym zakresie i wg dostępnych zasobów potrzeb mieszkaniowych osób znajdujących się w najtrudniejszych sytuacjach mieszkaniowych,
- Współpraca z administratorami spółdzielni w zakresie gospodarki lokalami,
- Przygotowywanie sprawozdań dla Rady Miejskiej w Debrznie lub na polecenie Pracodawcy z zakresie gospodarki mieszkaniowej,
- Przygotowywanie dokumentacji na posiedzenia społecznej komisji mieszkaniowej.
Wzory wniosków
- Wniosek o nadanie numeru porządkowego.doc
- Wniosek o podział nieruchomości.doc
- Wniosek o rozgraniczenie.doc
- Wniosek o przydział mieszkania.pdf
- Wniosek o zatwierdzenie podziału nieruchomości
Podstawowe zadania stanowiska ds. planowania przestrzennego:
-
Przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych w jej każdorazowo obowiązującym brzmieniu,
- Sporządzanie sprawozdań i innej dokumentacji wymaganych obowiązującymi przepisami szeroko rozumianego prawa zamówień publicznych,
- Przygotowywanie wymaganych prawem materiałów do planów zagospodarowania przestrzennego,
- Prowadzenie rejestru umów oraz aneksów do umów,
- Koordynacja i obsługa przepisanych prawem działań związanych z uzgodnieniami projektu planu zagospodarowania przestrzennego,
- Przechowywanie planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydawanie zaświadczeń,
- Prowadzenie spraw związanych z ustaleniami warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w odniesieniu do obszarów nieobjętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
- ocena zmian zachodzących w zagospodarowaniu przestrzennym Miasta i Gminy Debrzno i przygotowywanie wyników tej oceny, a także analiza wniosków w sprawach sporządzenia zmiany planu zagospodarowania przestrzennego.
- Prowadzenie rejestru wniosków, wydawanych decyzji i zaświadczeń oraz ich okazywanie do wglądu na ewentualne żądanie Przełożonego,
- Przygotowywanie w zakresie objętym rodzajem umówionej pracy, skonkretyzowanym niniejszym Ramowym zakresem obowiązków służbowych sprawozdań i analiz pod obrady Rady Miejskiej w Debrznie oraz poszczególnych komisji Rady Miejskiej, projektów uchwał Rady Miejskiej w Debrznie, projektów zarządzeń Burmistrza Miasta i Gminy Debrzno,
- Sporządzanie dokumentów i aktów prawa miejscowego – sporządzonych, wydanych lub uchwalonych w sprawach mieszących się w zakresie właściwości merytorycznej Pracownika - w formie umożliwiającej przekazywanie i ogłaszanie w przepisanych prawem publikatorach w aktualnie obowiązujących formatach,
- Przygotowywanie kompletnej dokumentacji podlegającej ogłoszeniu w BIP i terminowej jej przekazywanie w wersji elektronicznej lub papierowej administratorowi danych Urzędu Miasta i Gminy Debrzno oraz sprawdzanie prawidłowości i kompletności ogłoszenia i zgłaszanie administratorowi strony BIP ewentualnych uwag i zastrzeżeń w tym zakresie,
Wzory wniosków:
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu w planie zagospodarowania przestrzennego działki .
- Wniosek o wydanie wypisu i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki.
- Wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy .
Podstawowe zadania stanowiska ds. rolnictwa i ochrony środowiska:
-
Przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej w Debrznie, sprawozdań, analiz pod obrady Rady i jej komisji oraz projektów zarządzeń Burmistrza Miasta i Gminy Debrzno – w zakresie objętym sferą obowiązków służbowych Pracownika doprecyzowanym niniejszym Ramowym zakresem obowiązków służbowych pracownika samorządowego,
- Prowadzenie spraw w zakresie gospodarki rolnej i weterynarii, w tym spraw związanych z ewidencją gospodarstw rolnych,
- Wykonywanie obowiązków płynących z ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt i roślin uprawnych,
- Prowadzenie rejestracji plantatorów oraz nadzór nad uprawą maku,
- Współuczestniczenie w opracowywaniu spisów rolnych,
- Współpraca z Urzędem Statystycznym w sprawie przekazywania zmian w wykazach indywidualnych gospodarstw rolnych,
- Nadzór nad gminnymi urządzeniami melioracyjnymi,
- Prowadzenie spraw związanych z dopłatami do paliwa i ich rejestr,
- Prowadzenie spraw związanych z ochrona środowiska,
- >Prowadzenie dokumentacji związanej ze stanem przyrody,
- Przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zgodnie z ustawa o ochronie przyrody, w tym w szczególności decyzji dotyczących wyrażenia zgody na usuwanie drzew,
- Kontrola i nadzór gospodarki wodnej (jezior i rzek) na obszarze Miasta i Gminy Debrzno w tym rejestrowanie i zgłaszanie w właściwym referacie Pracodawcy stwierdzonych przypadków niewłaściwego gospodarowania odpadami i ściekami,
- Opracowanie programu, a następnie nadzór nad utrzymaniem czystości, estetyki i zieleni,
- Opiniowanie i uzgadnianie projektów technicznych inwestycji w zakresie ochrony środowiska,
- Wnioskowanie o wymierzenie kar i wyciągnięcie innych konsekwencji prawnych w przypadkach stwierdzenia nieprzestrzegania ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o ochronie środowiska oraz zabezpieczanie na potrzeby odnośnych postępowań administracyjnych i sądowych dowodów na okoliczność naruszenia przez dane osoby postanowień tej ustawy,
- Prowadzenie na mocy ogólnego upoważnienia udzielonego bezpośrednio przez Burmistrza Miasta i gminy Debrzno kontroli w zakresie zadań związanych z ochrona środowiska,
- Nadzór i organizacja nad kąpieliskami miejskimi i szlakami turystycznymi (ścieżki piesze i rowerowe),
- Podejmowanie przepisanych prawem działań celem zapewnienia ochrony pomników przyrody i rezerwatów znajdujących się na obszarze Miasta i Gminy Debrzno,
- Nadzór nad pracownikami interwencyjnymi i wydawanie im wiążących poleceń w zakresie realizowanych przez nich zadań w sferze należącej do zadań służbowych Pracownika,
- Sporządzanie dokumentów i aktów prawa miejscowego – sporządzonych, wydanych lub uchwalonych w sprawach mieszących się w zakresie właściwości merytorycznej Pracownika - w formie umożliwiającej przekazywanie i ogłaszanie w przepisanych prawem publikatorach w aktualnie obowiązujących formatach,
- Przygotowywanie kompletnej dokumentacji podlegającej ogłoszeniu w BIP i terminowej jej przekazywanie w wersji elektronicznej lub papierowej administratorowi danych Urzędu Miasta i Gminy Debrzno oraz sprawdzanie prawidłowości i kompletności ogłoszenia i zgłaszanie administratorowi strony BIP ewentualnych uwag i zastrzeżeń w tym zakresie.
Wzory wniosków:
-
Wniosek o zezwolenie na usunięcie drzewa \ krzewu
Szczegóły pliku
Nazwa: wniosek_wycinka_drzew_2019.doc
Opis: Wniosek o zezwolenie na usunięcie drzewa \ krzewu
Utworzono: 2019-11-26 14:17:00
Data dodania: 2019-11-26 14:17:38
Autor pliku: D Faryno-Kuś
Wprowadził/a: Gałęza Mirosław
Rozmiar pliku: 0.04 MB
Rozszerzenie pliku: doc - Wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej
Podstawowe zadania stanowiska ds.inwestycji :
-
Wykonywanie wymaganych prawem czynności faktycznych a w razie konieczności i prawnych na mocy stosownego upoważnienia Burmistrza MIG Debrzno w realizacji obowiązków związanych z zarządzaniem drogami gminnymi oraz prowadzenie i aktualizowanie ewidencji tych dróg oraz ewentualnej innej wymaganej prawem dokumentacji,
- Planowanie finansowania oświetlenia ulic, placów i dróg na obszarze Miasta i Gminy Debrzno,
- Planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg należących do Miasta i Gminy Debrzno,
- Planowanie i nadzór nad remontami dróg i chodników na obszarze Miasta i Gminy Debrzno,
- Zimowe utrzymanie dróg i chodników,
- Opracowywanie wniosków dotyczących dofinansowania inwestycji i remontów dróg, oświetlenia publicznego,
- Współdziałanie w wymaganym prawem albo rzeczowa potrzeba w zakresie z zarządcami innych dróg przebiegających przez obszar Miasta i Gminy Debrzno,
- Współudział w planowaniu inwestycji, remontów oraz planowania przestrzennego Miasta i Gminy Debrzno,
- Przygotowywanie dokumentacji i materiałów wymaganych do przeprowadzania postępowań przetargowych na wykonanie inwestycji zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych w jej każdorazowo obowiązującym brzmieniu,
- Planowanie inwestycji gminnych w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej, drogownictwa, budownictwa, ochrony środowiska, uzbrojenia terenów oraz ciepłownictwa,
- Opracowywanie wieloletnich planów inwestycyjnych, zgodnych z przyjętą Strategią Rozwoju Miasta i Gminy Debrzno,
- Analiza zagrożeń oraz opracowywanie planów działań służących zapobieganiu zagrożeniom wynikającym ze stanu technicznego urządzeń i budynków,
- Współdziałanie z właściwymi miejscowo organami nadzoru budowlanego,
- Współdziałanie w toku realizacji inwestycji z inwestorem zastępczym i nadzór nad inwestycjami gminnymi i remontami,
- Opracowywanie wniosków o dofinansowanie inwestycji i remontów,
- Przygotowywanie w zakresie objętym rodzajem umówionej pracy sprawozdań i analiz pod obrady Rady Miejskiej w Debrznie oraz poszczególnych komisji Rady Miejskiej, projektów uchwał Rady Miejskiej w Debrznie, projektów zarządzeń Burmistrza Miasta i Gminy Debrzno,
- Przygotowywanie kompletnej dokumentacji podlegającej ogłoszeniu w BIP i terminowej jej przekazywanie w wersji elektronicznej lub papierowej administratorowi danych Urzędu Miasta i Gminy Debrzno oraz sprawdzanie prawidłowości i kompletności ogłoszenia i zgłaszanie administratorowi strony BIP ewentualnych uwag i zastrzeżeń w tym zakresie,
Wzory wniosków:
- Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.doc
- Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.pdf
- Wniosek o wydanie zezwolenia na umieszczenie reklamy lub obiektu budowlanego w pasie drogowym.doc
- Wniosek o wydanie zezwolenia na umieszczenie reklamy lub obiektu budowlanego w pasie drogowym.pdf
Podstawowe zadania stanowiska ds. komunalnych:
-
Wdrażanie i prowadzenie spraw związanych z gospodarką odpadami komunalnymi i ciekłymi.
-
Tworzenie warunków do wykanywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie Gminy.
-
Prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie prawidłowości gospodarowania odpadami komunalnymi.
-
Dokanywanie bieżącej i rocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi.
-
Tworzenie, aktualizacja na bieżąco bazy danych osób fizycznych i podmiotów wytwarzających odpady komunalne.
-
Przyjmowanie, weryfikacja deklaracji dotyczących odpadami komunalnymi.
-
Przygotowywanie decyzji wymiarowych dla osób fizycznych i podmiotów wytwarzających odpady komunalne.
-
Przygotowywanie danych i opracowywanie specyfikacji do przetargu w celu wyboru podmiotu wykonującego w imieniu Gminy zbiórkę i transport odpadów komunalnych.
-
Kontrola i rozliczenie podmiotu wyłonionego w przetargu w zakresie zbierania i transportu odpadów komunalnych.
-
Egzekwowanie obowiązków od osób fizycznych i prawnych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi zgodnie z ustawą i uchwałą Rady.
-
Zbieranie danych, sporządzanie i wysyłanie wymaganych sprawozdań dotyczących gospodarki odpadami komunalnymi.
-
Nadzór nad działalnością PSZOK
-
Przygotowywanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizacyjnych na potrzeby organów Gminy.
-
Przygotowywanie sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań.
-
Przygotowywanie projektów uchwał Rady, sprawozdań, analiz pod obrady Rady jej organów oraz zarządzeń Burmistrza.
-
Stosowanie obowiązującego jednolitego rzeczowego wykazu akt.
-
Stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt.
-
Przechowywanie akt zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
-
Opracowywanie okresowych ocen, analiz i innych informacji dla potrzeb organów Gminy i Burmistrza.
-
Opracowywanie projektów zarządzeń z zakresu powierzonych na stanowisku pracy spraw oraz realizowanie przyjętych zarządzeń.
-
Przygotowanie treści umów, porozumień, protokołów i innych tego typu dokumentów
z zakresu powierzonych zadań. -
Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, administracją rządową, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie przypisanych kompetencji.
-
Usprawnianie własnej organizacji, metod i form pracy.
-
Przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych.
-
Udostępnianie informacji publicznych w granicach wyznaczonych przepisami prawa.
-
Współdziałanie w zakresie spraw obrony cywilnej i obronności, a także ochrony przeciwpożarowej i bhp.
-
Przygotowanie kompletnej dokumentacji podlegającej ogłoszeniu w BIP i terminowe jej przekazanie w wersji elektronicznej lub papierowej administratorowi danych Urzędu Miasta i Gminy oraz sprawdzenie prawidłowości i kompletności ogłoszenia.
Aktualne informacje doryczące gospodarki komunalnej, grafiki
Wszystkie załatwiane sprawy przez Referat są na podstawie:
- ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Jednolity Tekst Dz.U z 2020,poz.65 z póź.zm.) ,
- ustawy z dnia 17 maja 1989 roku prawo geodezyjne i kartograficzne (Jednolity Tekst Dz.U. z 2020 ,poz.276 z póź.zm .)
- ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (tekst jednolity TJ.Dz.U z 2020,poz.532 z póź.zm )
- ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów,mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (Jednolity Tekst Dz.U z 2020,poz.611 )
- ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku prawo budowlane (tekst jednolity Dz.U. z 2019,poz.1186 z póź.zm )
- ustawy z dnia 5 lutego 2015 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Jednolity Teskt Dz.U. z 2020,poz.293 z póź.zm ) ,
- ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku prawo ochrony środowiska (tekst jednolity 2019,poz.1396 z póź.zm )
- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ochronie zwierząt (tekst jednolity Dz.U. z 2020 roku ,poz.638 .)
-ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody(tekst jednolity Dz.U. z 2020,poz. 55 z póż.zm )
- ustawa z dnia 3 października 2008 roku o udostepnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach odzdziaływania na środowisko( tekst jednolity Dz.U z 2020,poz.283 z póź.zm )
- ustawa z dnia 18 lipca 2001 roku prawo wodne (tekst jednolity Dz.U. z 2020 ,poz.310 )
- ustawa z dnia 13 października 1995 roku prawo łowieckie (tekst jednolity Dz.U z 2020,poz.67 z póź.zm )
- ustawa z dnia 3 lutego 1995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jednolity Dz.U. z 2017 roku,poz.1161 z póź.zm )
- ustawa z dnia 26 listopada 2015 roku prawo zamówień publicznych (tekst jednolity .Dz.U.z 2019,1843 z póź.zm. )
- ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Jednolity Tekst Dz.U. z 2020,poz.470 z póź. zm. )
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (Tekst Jednolity Dz.U. z 2019 roku,poz.1000 z póź.zm. )
- ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U z 2019,poz. 2010 )
-ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jednolity Dz.U. z 2020,poz.797 z póź.zm. )