Urząd Miejski w Debrznie
Referat Rozwoju Lokalnego  "RRL":

 

  1. Kierownik Referatu - Danuta Klimek - e-mail d.klimek@debrzno.pl ;

  2. Stanowisko ds.geodezji - Józef Bil - e-mail j.bil@debrzno.pl ;

  3. Stanowisko ds. planowania przestrzennego - Cezary Nowajczyk - e-mail c.nowajczyk@debrzno.pl ;

  4. Stanowisko ds.rolnictwa i ochrony środowiska - Dominika Faryno-Kuś - e-mail ochrona.srodowiska@debrzno.pl;

  5. Stanowisko ds. inwestycji  -Maciej Burglin - e-mail m.burglin@debrzno.pl

  6. Stanowisko ds. gospodarki komunalnej - Sandra Krampikowska- e-mail: smieci@debrzno.pl

 

Kompetencje kierownika Referatu:

  1. Zapewnienie sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej poprzez planowanie, podział pracy oraz bieżący nadzór nad pracą podległych pracowników;
  2. Dokonywanie dekretacji korespondencji w systemie elektronicznym na poszczególne stanowiska pracy;
  3. Zatwierdzanie planu urlopów pracowników w podległym referacie;
  4. Informowanie, instruowanie oraz szkolenie podwładnych dla zapewnienia prawidłowego wykonywania powierzonych zadań;
  5. Nadzór nad starannym i bieżącym prowadzeniem dokumentacji wytworzonej w nadzorowanym referacie, zgodnie z obowiązującymi przepisami instrukcji kancelaryjnej;
  6. Nadzór oraz odpowiedzialność za terminowe i rzetelne załatwianie spraw przez podległych pracowników;
  7. Nadzór nad terminowym przekazywaniem dokumentacji stanowiska do archiwum zakładowego oraz przestrzeganiem instrukcji archiwalnej w tym zakresie;
  8. Informowanie Burmistrza o stanie wykonania zadań; w tym sporządzanie informacji o realizacji działań korygujących i naprawczych;
  9. Współdziałanie z Sekretarzem przy przeprowadzaniu naboru pracownika do nadzorowanego referatu oraz służby przygotowawczej dla nowo zatrudnionego pracownika;
  10. Przedkładanie przełożonemu propozycji zmian w funkcjonowaniu komórki organizacyjnej;
  11. Współpraca z Sekretarzem w zakresie przygotowywania zakresów czynności dla pracowników bezpośrednio podległych, w tym aktualizacja zakresów ich obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień;
  12. Nadzór nad terminowym opracowaniem okresowych ocen podległych pracowników;
  13. Wnioskowanie do przełożonego w sprawie wyróżnień oraz kar porządkowych dla podległych pracowników;
  14. Sprawowanie nadzoru w zakresie gospodarowania środkami publicznymi;
  15. Dbałość o powierzone mienie Urzędu;
  16. Zapewnienie przygotowania danych i informacji niezbędnych do sporządzania projektu budżetu oraz sprawozdania z wykonania budżetu, w zakresie zadań wykonywanych przez kierowaną komórkę organizacyjną;
  17. Zapewnienie terminowego przekazywania informacji niezbędnych do realizacji zadań przez inne komórki organizacyjne, w tym danych finansowych niezbędnych do sporządzania określonych przepisami sprawozdań finansowych przez referat finansowy;
  18. Sporządzanie planu działania kierowanej komórki organizacyjnej na dany rok, z określeniem zadań, celów oraz mierników do osiągnięcia, a także identyfikacja i analiza ryzyk uniemożliwiających osiągniecie zaplanowanych zadań;
  19. Nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy oraz przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz ustawy o ochronie danych osobowych, tajemnicy państwowej i służbowej oraz przepisów bhp. i ppoż.;
  20. Organizowanie narad wewnętrznych i przekazywanie informacji dotyczących spraw gminy;
  21. Współdziałanie z Referatem Rozwoju Strategicznego w zakresie polityki informacyjnej Urzędu,
  22. Współdziałanie z Referatem Organizacyjnym w zakresie udostępniania informacji publicznej, w zakresie wyznaczonym przepisami prawa;
  23. Wykonywanie innych czynności kontrolnych zlecanych przez burmistrza;
  24. Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków wnoszonych przez klientów Urzędu;
  25. Nadzór nad wprowadzaniem informacji do biuletynu informacji publicznej urzędu z zakresu działania nadzorowanego Referatu;
  26. Udział w naradach, szkoleniach, kursach;
  27. Nadzór nad opracowywaniem projektów aktów prawnych organów gminy zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, przekazywanie ich do zaopiniowania pod względem prawnym radcy prawnemu Urzędu, a następnie przekazanie do Biura Rady;
  28. Nadzór nad terminowym opracowywaniem okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań dla potrzeb organów Gminy, kierownictwa Urzędu oraz Głównego Urzędu Statystycznego;
  29. Nadzór nad przestrzeganiem zapisów ustawy prawo zamówień publicznych i odrębnego zarządzenia Burmistrza przy dokonywaniu zakupów, dostaw i usług, związanych z realizacją zadań w prowadzonym referacie;

Rodzaje załatwianych spraw:

  1. Prowadzenie postępowań w zakresie przekształcania prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
  2. Prowadzenie czynności związanych z regulacją stanu prawnego nieruchomości pozostających we władaniu Gminy, a w szczególności komunalizacją mienia – gospodarowaniem mieniem komunalnym oraz nadzór właścicielski;
  3. Załatwianie formalności prawnych związanych z nabywaniem, zbywaniem i zamianą nieruchomości stanowiących mienie gminne;
  4. Wnioskowanie w sprawie wypłaty odszkodowań za grunty przejęte na rzecz gminy pod drogi i ulice;
  5. Współpraca z Agencją Nieruchomości Rolnych w zakresie nabywania nieodpłatnego gruntów na rzecz Gminy Debrzno;
  6. Wnioskowanie w sprawie ustalania i aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste, trwały zarząd, dzierżawę bądź najem składników mienia komunalnego oraz opłat adiacenckich;

Wzory wniosków:

 

Podstawowe zadania stanowiska ds. geodezji:

  1.  Prowadzenie spraw nazewnictwa ulic oraz numerów porządkowych nieruchomości na obszarze Miasta i Gminy Debrzno,
  2.  Przygotowywanie dokumentacji dla potrzeb sprzedaży gruntów,
  3.  Oznaczanie granic gruntów,
  4.  Sprawy z zakresu użytkowania wieczystego oraz dzierżaw, których stroną jest Miasto i Gmina Debrzno
  5.  Współudział w opracowywaniu planów zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Debrzno,
  6.  Nadzór nad pracami geodezyjno-kartograficznymi na polecenie Pracodawcy,
  7. Regularne kontrolowanie gruntów należących do Miasta i Gminy Debrzno w zakresie właściwego użytkowania,
  8.  Czynności faktyczne i prawne związane z rozgraniczaniem nieruchomości,
  9.  Prowadzenie spraw dotyczących podziału nieruchomości,
  10.  Przekazywanie do ewidencji księgowej i ewidencji ludności Pracodawcy wszystkich zmian, numeracji nieruchomości, numeracji działek gruntu, nazw miejscowości, ulic i placów,
  11.  Przygotowywanie kompletnej dokumentacji podlegającej ogłoszeniu w BIP i terminowej jej przekazywanie w wersji elektronicznej lub papierowej administratorowi danych Urzędu Miasta i Gminy Debrzno oraz sprawdzanie prawidłowości i kompletności ogłoszenia i zgłaszanie  administratorowi strony BIP ewentualnych uwag i zastrzeżeń w tym zakresie,
  12.  Badanie potrzeb oraz ocena jakości i stopnia zaspokojenia ludności w zakresie gospodarki mieszkaniowej,
  13.  Przygotowywanie skierowań w sprawach zasiedlenia, opróżnienia lokali mieszkalnych, a także realizacja wyroków sądowych dotyczących eksmisji zgodnie z ustawą o najmie lokali i dodatkach mieszkaniowych,
  14.  Opracowywanie analiz potrzeb mieszkaniowych na terenie Miasta i Gminy Debrzno, uwzględnianie w możliwym zakresie i wg dostępnych zasobów potrzeb mieszkaniowych osób znajdujących się w najtrudniejszych sytuacjach mieszkaniowych,
  15.  Współpraca z administratorami spółdzielni w zakresie gospodarki lokalami,
  16.  Przygotowywanie sprawozdań dla Rady Miejskiej w Debrznie lub na polecenie Pracodawcy z zakresie gospodarki mieszkaniowej,
  17.  Przygotowywanie dokumentacji na posiedzenia społecznej komisji mieszkaniowej.

Wzory wniosków

 

Podstawowe zadania stanowiska ds.  planowania przestrzennego:
 

  1. Przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych w jej każdorazowo obowiązującym brzmieniu,
  2. Sporządzanie sprawozdań i innej dokumentacji wymaganych obowiązującymi przepisami szeroko rozumianego prawa zamówień publicznych,
  3. Przygotowywanie wymaganych prawem materiałów do planów zagospodarowania przestrzennego,
  4. Prowadzenie rejestru umów oraz aneksów do umów,
  5. Koordynacja i obsługa przepisanych prawem działań związanych z uzgodnieniami projektu planu zagospodarowania przestrzennego,
  6. Przechowywanie planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydawanie zaświadczeń,
  7. Prowadzenie spraw związanych z ustaleniami warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w odniesieniu do obszarów nieobjętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
  8. ocena zmian zachodzących w zagospodarowaniu przestrzennym Miasta i Gminy Debrzno i przygotowywanie wyników tej oceny, a także analiza wniosków w sprawach sporządzenia zmiany planu zagospodarowania przestrzennego.
  9. Prowadzenie rejestru wniosków, wydawanych decyzji i zaświadczeń oraz ich okazywanie do wglądu na ewentualne żądanie Przełożonego,
  10. Przygotowywanie w zakresie objętym rodzajem umówionej pracy, skonkretyzowanym niniejszym Ramowym zakresem obowiązków służbowych sprawozdań i analiz pod obrady Rady Miejskiej w Debrznie oraz poszczególnych komisji Rady Miejskiej, projektów uchwał Rady Miejskiej w Debrznie, projektów zarządzeń Burmistrza Miasta i Gminy Debrzno,
  11. Sporządzanie dokumentów i aktów prawa miejscowego – sporządzonych, wydanych lub uchwalonych w sprawach mieszących się w zakresie właściwości merytorycznej Pracownika - w formie umożliwiającej przekazywanie i ogłaszanie w przepisanych prawem publikatorach w aktualnie obowiązujących formatach,
  12. Przygotowywanie kompletnej dokumentacji podlegającej ogłoszeniu w BIP i terminowej jej przekazywanie w wersji elektronicznej lub papierowej administratorowi danych Urzędu Miasta i Gminy Debrzno oraz sprawdzanie prawidłowości i kompletności ogłoszenia i zgłaszanie administratorowi strony BIP ewentualnych uwag i zastrzeżeń w tym zakresie,

Wzory wniosków:

 

Podstawowe zadania stanowiska ds. rolnictwa i ochrony środowiska:

  1. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej w Debrznie, sprawozdań, analiz pod obrady Rady i jej komisji oraz projektów zarządzeń Burmistrza Miasta i Gminy Debrzno – w zakresie objętym sferą obowiązków służbowych Pracownika doprecyzowanym niniejszym Ramowym zakresem obowiązków służbowych pracownika samorządowego,

  2. Prowadzenie spraw w zakresie gospodarki rolnej i weterynarii, w tym spraw związanych z ewidencją gospodarstw rolnych,
  3. Wykonywanie obowiązków płynących z ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt i roślin uprawnych,
  4. Prowadzenie rejestracji plantatorów oraz nadzór nad uprawą maku,
  5. Współuczestniczenie w opracowywaniu spisów rolnych,
  6. Współpraca z Urzędem Statystycznym w sprawie przekazywania zmian w wykazach indywidualnych gospodarstw rolnych,
  7. Nadzór nad gminnymi urządzeniami melioracyjnymi,
  8. Prowadzenie spraw związanych z dopłatami do paliwa i ich rejestr,
  9. Prowadzenie spraw związanych z ochrona środowiska,
  10. >Prowadzenie dokumentacji związanej ze stanem przyrody,
  11. Przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zgodnie z ustawa o ochronie przyrody, w tym w szczególności decyzji dotyczących wyrażenia zgody na usuwanie drzew,
  12. Kontrola i nadzór gospodarki wodnej (jezior i rzek) na obszarze Miasta i Gminy Debrzno w tym rejestrowanie i zgłaszanie w właściwym referacie Pracodawcy stwierdzonych przypadków niewłaściwego gospodarowania odpadami i ściekami,
  13. Opracowanie programu, a następnie nadzór nad utrzymaniem czystości, estetyki i zieleni,
  14. Opiniowanie i uzgadnianie projektów technicznych inwestycji w zakresie ochrony środowiska,
  15. Wnioskowanie o wymierzenie kar i wyciągnięcie innych konsekwencji prawnych w przypadkach stwierdzenia nieprzestrzegania ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy o ochronie środowiska oraz zabezpieczanie na potrzeby odnośnych postępowań administracyjnych i sądowych dowodów na okoliczność naruszenia przez dane osoby postanowień tej ustawy,
  16. Prowadzenie na mocy ogólnego upoważnienia udzielonego bezpośrednio przez Burmistrza Miasta i gminy Debrzno kontroli w zakresie zadań związanych z ochrona środowiska,
  17. Nadzór i organizacja nad kąpieliskami miejskimi i szlakami turystycznymi (ścieżki piesze i rowerowe),
  18. Podejmowanie przepisanych prawem działań celem zapewnienia ochrony pomników przyrody i rezerwatów znajdujących się na obszarze Miasta i Gminy Debrzno,
  19. Nadzór nad pracownikami interwencyjnymi i wydawanie im wiążących poleceń w zakresie realizowanych przez nich zadań w sferze należącej do zadań służbowych Pracownika,
  20. Sporządzanie dokumentów i aktów prawa miejscowego – sporządzonych, wydanych lub uchwalonych w sprawach mieszących się w zakresie właściwości merytorycznej Pracownika - w formie umożliwiającej przekazywanie i ogłaszanie w przepisanych prawem publikatorach w aktualnie obowiązujących formatach,
  21. Przygotowywanie kompletnej dokumentacji podlegającej ogłoszeniu w BIP i terminowej jej przekazywanie w wersji elektronicznej lub papierowej administratorowi danych Urzędu Miasta i Gminy Debrzno oraz sprawdzanie prawidłowości i kompletności ogłoszenia i zgłaszanie administratorowi strony BIP ewentualnych uwag i zastrzeżeń w tym zakresie.

Wzory wniosków:

 

Podstawowe zadania stanowiska ds.inwestycji :

  1. Wykonywanie wymaganych prawem czynności faktycznych a w razie konieczności i prawnych na mocy stosownego upoważnienia Burmistrza MIG Debrzno w realizacji obowiązków związanych z zarządzaniem drogami gminnymi oraz prowadzenie i aktualizowanie ewidencji tych dróg oraz ewentualnej innej wymaganej prawem dokumentacji,

  2. Planowanie finansowania oświetlenia ulic, placów i dróg na obszarze Miasta i Gminy Debrzno,
  3. Planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg należących do Miasta i Gminy Debrzno,
  4. Planowanie i nadzór nad remontami dróg i chodników na obszarze Miasta i Gminy Debrzno,
  5. Zimowe utrzymanie dróg i chodników,
  6. Opracowywanie wniosków dotyczących dofinansowania inwestycji i remontów dróg, oświetlenia publicznego,
  7. Współdziałanie w wymaganym prawem albo rzeczowa potrzeba w zakresie z zarządcami innych dróg przebiegających przez obszar Miasta i Gminy Debrzno,
  8. Współudział w planowaniu inwestycji, remontów oraz planowania przestrzennego Miasta i Gminy Debrzno,
  9. Przygotowywanie dokumentacji i materiałów wymaganych do przeprowadzania postępowań przetargowych na wykonanie inwestycji zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych w jej każdorazowo obowiązującym brzmieniu,
  10. Planowanie inwestycji gminnych w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej, drogownictwa, budownictwa, ochrony środowiska, uzbrojenia terenów oraz ciepłownictwa,
  11. Opracowywanie wieloletnich planów inwestycyjnych, zgodnych z przyjętą Strategią Rozwoju Miasta i Gminy Debrzno,
  12. Analiza zagrożeń oraz opracowywanie planów działań służących zapobieganiu zagrożeniom wynikającym ze stanu technicznego urządzeń i budynków,
  13. Współdziałanie z właściwymi miejscowo organami nadzoru budowlanego,
  14. Współdziałanie w toku realizacji inwestycji z inwestorem zastępczym i nadzór nad inwestycjami gminnymi i remontami,
  15. Opracowywanie wniosków o dofinansowanie inwestycji i remontów,
  16. Przygotowywanie w zakresie objętym rodzajem umówionej pracy sprawozdań i analiz pod obrady Rady Miejskiej w Debrznie oraz poszczególnych komisji Rady Miejskiej, projektów uchwał Rady Miejskiej w Debrznie, projektów zarządzeń Burmistrza Miasta i Gminy Debrzno,
  17. Przygotowywanie kompletnej dokumentacji podlegającej ogłoszeniu w BIP i terminowej jej przekazywanie w wersji elektronicznej lub papierowej administratorowi danych Urzędu Miasta i Gminy Debrzno oraz sprawdzanie prawidłowości i kompletności ogłoszenia i zgłaszanie administratorowi strony BIP ewentualnych uwag i zastrzeżeń w tym zakresie,

Wzory wniosków:

 

Podstawowe zadania stanowiska ds. komunalnych:

  1. Wdrażanie i prowadzenie spraw związanych z gospodarką odpadami komunalnymi i ciekłymi.

  2. Tworzenie warunków do wykanywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie Gminy.

  3. Prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie prawidłowości gospodarowania odpadami komunalnymi.

  4. Dokanywanie bieżącej i rocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi.

  5. Tworzenie, aktualizacja na bieżąco bazy danych osób fizycznych i podmiotów wytwarzających odpady komunalne.

  6. Przyjmowanie, weryfikacja deklaracji dotyczących odpadami komunalnymi.

  7. Przygotowywanie decyzji wymiarowych dla osób fizycznych i podmiotów wytwarzających odpady komunalne.

  8. Przygotowywanie danych i opracowywanie specyfikacji do przetargu w celu wyboru podmiotu wykonującego w imieniu Gminy zbiórkę i transport odpadów komunalnych.

  9. Kontrola i rozliczenie podmiotu wyłonionego w przetargu w zakresie zbierania i transportu odpadów komunalnych.

  10. Egzekwowanie obowiązków od osób fizycznych i prawnych w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi zgodnie z ustawą i uchwałą Rady.

  11. Zbieranie danych, sporządzanie i wysyłanie wymaganych sprawozdań dotyczących gospodarki odpadami komunalnymi.

  12. Nadzór nad działalnością PSZOK

  13. Przygotowywanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizacyjnych na potrzeby organów Gminy.

  14. Przygotowywanie sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań.

  15. Przygotowywanie projektów uchwał Rady, sprawozdań, analiz pod obrady Rady jej organów oraz zarządzeń Burmistrza.

  16. Stosowanie obowiązującego jednolitego rzeczowego wykazu akt.

  17. Stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt.

  18. Przechowywanie akt zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

  19. Opracowywanie okresowych ocen, analiz i innych informacji dla potrzeb organów Gminy i Burmistrza.

  20. Opracowywanie projektów zarządzeń z zakresu powierzonych na stanowisku pracy spraw oraz realizowanie przyjętych zarządzeń.

  21. Przygotowanie treści umów, porozumień, protokołów i innych tego typu dokumentów
    z zakresu powierzonych zadań.

  22. Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, administracją rządową, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie przypisanych kompetencji.

  23. Usprawnianie własnej organizacji, metod i form pracy.

  24. Przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych i ochrony danych osobowych.

  25. Udostępnianie informacji publicznych w granicach wyznaczonych przepisami prawa.

  26. Współdziałanie w zakresie spraw obrony cywilnej i obronności, a także ochrony przeciwpożarowej i bhp.

  27. Przygotowanie kompletnej dokumentacji podlegającej ogłoszeniu w BIP i terminowe jej przekazanie w wersji elektronicznej lub papierowej administratorowi danych Urzędu Miasta i Gminy oraz sprawdzenie prawidłowości i kompletności ogłoszenia.

Aktualne informacje doryczące gospodarki komunalnej, grafiki

 

Wszystkie załatwiane sprawy przez Referat są na podstawie:

- ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Jednolity Tekst Dz.U z 2020,poz.65 z póź.zm.) ,

- ustawy z dnia 17 maja 1989 roku prawo geodezyjne i kartograficzne (Jednolity Tekst Dz.U. z 2020 ,poz.276 z póź.zm .)

- ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (tekst jednolity TJ.Dz.U z 2020,poz.532 z póź.zm )

- ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów,mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (Jednolity Tekst Dz.U z 2020,poz.611 )

- ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku prawo budowlane (tekst jednolity Dz.U. z 2019,poz.1186 z póź.zm )

- ustawy z dnia 5 lutego 2015 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Jednolity Teskt Dz.U. z 2020,poz.293 z póź.zm ) ,

- ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku prawo ochrony środowiska (tekst jednolity 2019,poz.1396 z póź.zm )

- ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ochronie zwierząt (tekst jednolity Dz.U. z 2020 roku ,poz.638 .)

-ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody(tekst jednolity Dz.U. z 2020,poz. 55 z póż.zm )

- ustawa z dnia 3 października 2008 roku o udostepnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach odzdziaływania na środowisko( tekst jednolity Dz.U z 2020,poz.283 z póź.zm )

- ustawa z dnia 18 lipca 2001 roku prawo wodne (tekst jednolity Dz.U. z 2020 ,poz.310 )

- ustawa z dnia 13 października 1995 roku prawo łowieckie (tekst jednolity Dz.U z 2020,poz.67 z póź.zm )

- ustawa z dnia 3 lutego 1995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jednolity Dz.U. z 2017 roku,poz.1161 z póź.zm )

- ustawa z dnia 26 listopada 2015 roku prawo zamówień publicznych (tekst jednolity .Dz.U.z 2019,1843 z póź.zm. )

- ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Jednolity Tekst Dz.U. z 2020,poz.470 z póź. zm. )

- ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (Tekst Jednolity Dz.U. z 2019 roku,poz.1000 z póź.zm. )

- ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U z 2019,poz. 2010 )

-ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jednolity Dz.U. z 2020,poz.797 z póź.zm. )