Referat Finansowy
Zadania Referatu Finansowego
- Nadzór i kontrola realizacji budżetu Gminy.
- Kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty.
- Sporządzanie projektu budżetu Gminy wraz z wieloletnią prognozą finansową
oraz wprowadzanie zmian. - Przygotowanie Uchwał lub Zarządzeń dotyczących spraw finansowych Gminy.
- Prawidłowe i terminowe sporządzanie (jednostkowych i łącznych) sprawozdań budżetowych
i finansowych Urzędu, jednostek obsługujących i Gminy. - Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi Gminy i jednostek obsługiwanych,
- Nadzór nad rozliczaniem dotacji.
- Nadzór nad terminowym regulowaniem zobowiązań.
- Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Nadzór i ewidencja księgowa zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
- Organizowanie i kontrolowanie prawidłowego obiegu dokumentacji niezbędnej dla rachunkowości.
- Współpraca z organami finansowymi i bankowymi (sporządzanie wniosków kredytowych, wniosków o pożyczki).
- Prowadzenie ewidencji księgowej budżetu gminy, urzędu i jednostek obsługiwanych.
- Sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu.
- Sprawdzanie dowodów księgowych pod względem formalno- rachunkowym.
- Ewidencja poszczególnych zadań inwestycyjnych (wydatki).
- Ewidencja wpłat i zwrotów wadiów i zabezpieczeń.
- Kontrola realizacji opłat targowych.
- Prowadzenie ewidencji analitycznej w zakresie środków trwałych i wyposażenia.
- Ewidencja umów i porozumień.
- Rozliczanie inwentaryzacji.
- Wystawianie faktur VAT.
- Sporządzanie list płac dla pracowników Urzędu i jednostek obsługujących.
- Prowadzenie ewidencji dotyczącej wynagrodzeń: karty wynagrodzeń, dokumentacji dotyczącej składek ZUS, dokumentacji dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.
- Prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania.
- Prowadzenie ewidencji zabezpieczeń umowy złożonych w formie niepieniężnej.
- Wymiar podatków i opłat od osób fizycznych i prawnych.
- Wymiar podatku od środków transportowych
- Wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym.
- Przygotowywanie decyzji w sprawie umorzenia podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości osobom fizycznym, prawnym oraz przedsiębiorcom zgodnie z ustawą o pomocy publicznej.
- Przedkładanie Burmistrzowi wniosków w sprawie umorzenia, odroczenia terminu płatności
oraz rozłożenia na raty należności z tytułu podatku od spadków i darowizn oraz karty podatkowej. - Przygotowywanie decyzji w sprawach zwolnień i ulg podatkowych wynikających z ustaw
o podatku rolnym, leśnym i od nieruchomości. - Prowadzenie postępowań wyjaśniających w zakresie składanych przez podatników deklaracji
i informacji w przypadku stwierdzenia ich niezgodności ze stanem faktycznym. - Sporządzanie decyzji i postanowień z zakresu spraw podatkowych.
- Sporządzanie decyzji i postanowień ustalających wysokość podatków, decyzji zmieniających oraz pozostałych decyzji i postanowień z zakresu spraw podatkowych.
- Ewidencja podatków i opłat – podatek od nieruchomości, rolny i leśny.
- Przygotowywanie decyzji dotyczących odroczeń terminu płatności, umorzenia odsetek, rozkładania należności na raty.
- Wystawianie zaświadczeń o nie zaleganiu w podatkach i opłatach.
- Rozliczanie sołtysów i inkasentów z tytułu wpłat podatków.
- Wyliczanie kwoty wynagrodzenia za inkaso dla sołtysów i inkasentów na podstawie uchwały o inkasie.
- Monitorowanie oraz egzekucja zaległości w opłatach i podatkach lokalnych.
- Naliczanie odsetek za zwłokę w zapłacie podatku.
- Podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych: wystawianie i sporządzanie ewidencji upomnień, wystawianie i sporządzenie ewidencji tytułów wykonawczych.
- Współpraca z organami egzekucyjnymi w zakresie ściągania zaległości podatkowych.
- Aktualizacja aktów wewnętrznych w zakresie prowadzonych spraw.
- Obsługa jednostek organizacyjnych w ramach Centrum Usług Wspólnych w zakresie:
- opracowanie projektów uregulowań wewnętrznych jednostek obsługiwanych dotyczących rachunkowości oraz przedłożenie do zatwierdzenia kierownikom jednostek obsługiwanych,
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- prowadzenie obsługi płacowej jednostek obsługiwanych,
- ewidencjonowanie danych o wynagrodzeniach,
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej funduszu socjalnego,
- prowadzenie obsługi finansowo-księgowej wydzielonych rachunków dochodów,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zleconych przez kierowników jednostek obsługiwanych,
- rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych jednostek obsługiwanych,
- sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych oraz przedkładanie odpowiednim organom,
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji finansowo-księgowej,
- przygotowywanie i opracowywanie danych do sprawozdania o średniorocznym wynagrodzeniu nauczycieli w zakresie wypłaconych kwot wynagrodzeń,
- współpraca z kierownikami jednostek obsługiwanych w zakresie sporządzania sprawozdań rzeczowo - finansowych i statystycznych.